Wie gebruikt er nog carrier pre select? Er is een beter alternatief!

Eerder schreven we al dat telecom snel aan het veranderen is. Naar verwachting verdwijnt bellen via ISDN op korte termijn en ook 06760-inbelnummers verdwijnen. Maak je gebruik van carrier select en carrier pre select? Dan is er gelukkig een prima alternatief.
Wat is carrier select en carrier pre select?
Carrier select is ooit bedacht om concurrerende telecombedrijven toegang te geven op het vaste telefoonnet van KPN. Rond de eeuwwisseling was carrier select populair bij bedrijven en particulieren omdat de tarieven van KPN hoog waren en carrier select operators marktaandeel wilden veroveren door het hanteren van aanzienlijk lagere tarieven. Om gebruik te maken van een andere aanbieder in combinatie met een telefoonabonnement van KPN, plaatst de beller vier extra cijfers voor het te kiezen telefoonnummer, in de vorm van 16xy. De letters xy staan hierbij voor de code van de provider waarmee de klant wil bellen.
Carrier pre select (CPS) is een variatie hierop, waarbij het toevoegen van cijfers aan een telefoonnummer niet meer nodig is. Eenmaal voor de beller ingesteld, worden alle gebelde telefoonnummers automatisch via een andere telecomprovider afgehandeld. In de laatste variant van CPS worden ook de abonnementskosten overgenomen door een concurrerende telecompartij.
Wat zijn de voordelen van carrier (pre) select voor bedrijven?
- Je kunt relatief eenvoudig wisselen van aanbieder terwijl er geen portering van je telefoonnummer nodig is en je toch je nummer behoudt.
- In de meeste gevallen ben je niet gebonden aan een minimumgebruiksvolume of contract.
Wat is het nadeel van carrier select en carrier pre select?
Je voelt het natuurlijk al aankomen, er kleeft een groot nadeel aan deze dienst. Het grote probleem zit in het feit dat veel partijen een stukje van de dienst leveren en hier allemaal iets aan willen verdienen. In tijden waarin abonnementskosten hoog zijn, is dat geen probleem. Maar nu de beltarieven sterk dalen als gevolg van betere en goedkopere alternatieven, zijn de tarieven voor gesprekken naar nationale bestemmingen bij carrier pre select met 9 tot 13 cent per minuut juist erg hoog. Daarnaast kent de techniek enkele tekortkomingen, zoals een factuur van twee partijen voor het abonnement en de gesprekskosten, mogelijk lekverkeer, bellen naar servicenummers via je oude aanbieder en in sommige gevallen een lagere gesprekskwaliteit.
Waarom gebruiken bedrijven dan nog carrier (pre) select? De reden is eenvoudig: uit gewenning. Eenmaal ingesteld merk je niets meer van de dienst en zul je zelden kritisch naar je telefoonrekening kijken; het wordt een gewenning.
VoIP is goedkoper als je kijkt naar abonnementskosten en gesprekskosten en veelzijdiger als je kijkt naar de enorme mogelijkheden
Uitstekend alternatief voor carrier (pre) select
Word wakker! Er is een uitstekend alternatief voor carrier select in de vorm van VoIP. Deze dienst is goedkoper als je kijkt naar de abonnementskosten en gesprekskosten en veelzijdiger als je kijkt naar de enorme mogelijkheden. Want bij VoIP kun je gebruik maken van talloze slimme bereikbaarheidsdiensten (voicemail, openingstijden en meldteksten), zonder dat je een telefooncentrale hoeft aan te schaffen.
Hiermee is VoIP uitstekend geschikt voor ZZP’ers, MKB’ers en grote bedrijven die optimaal bereikbaar willen zijn, tegen lage telefoonkosten.
Kijk daarom nu naar een alternatieve manier van telefoneren. Want een overstap gaat je per direct geld besparen en je bereikbaarheid zeker vergroten!