Een betaald servicenummer levert meer op dan je denkt (rekenvoorbeeld)RSS

Een betaald servicenummer levert meer op dan je denkt (rekenvoorbeeld)

Een betaald servicenummer is een telefoonnummer waarvoor de beller een afwijkend beltarief betaalt. Denk bijvoorbeeld aan een 0900-nummer. Dit tarief wordt, minus aftrek van kosten, uitbetaald aan de eigenaar van het telefoonnummer. Wat een betaald servicenummer uiteindelijk oplevert, is door allerlei (verborgen) kosten lastig te achterhalen. Daarom zet ik in dit artikel de kosten en opbrengsten overzichtelijk op een rij. Je zult zien dat een servicenummer nog aardig wat kan opleveren.

In de regel vraag je een betaald servicenummer aan om één van de volgende redenen:

Een betaald servicenummer voorkomt dat je te veel gebeld wordt

Soms wil je voorkomen dat je door iedereen gebeld wordt. Dat klinkt misschien vreemd, maar ik zal het illustreren met een voorbeeld.

Als bedrijf heb je liever geen onderzoeksbureau’s of grappenmakers aan de lijn.

Ik ken iemand, die midden in de nacht na een avond stappen, het gratis 24-uurs servicenummer van Prodent heeft gebeld dat hij tijdens het poetsen las op de tube. Hij wilde a) weten of er echt iemand dag en nacht vragen over tandpasta beantwoordt en b) of Prodent ook geschikt is voor katten. Je kunt je voorstellen dat je als bedrijf liever alleen serieuze bellers aan de lijn hebt; geen onderzoeksbureau’s of grappenmakers. Door het in rekening brengen van een kleine vergoeding, schrik je niet-serieuze bellers af. Een betaald telefoonnummer van een servicedesk zorgt er voor dat de klant niet bij het minste of geringste de telefoon grijpt, maar eerst zelf op de website zoekt naar een antwoord. Het nummer ontlast zo de servicedesk.

Is er geld te verdienen aan een servicenummer?

Een tweede reden om een betaald servicenummer in te zetten is om hiermee geld te verdienen, of in ieder geval een deel van je kosten terug te verdienen. Een tot de verbeelding sprekend voorbeeld is natuurlijk de ‘spirituele hulplijn’, waarbij je voor 90 cent per minuut kunt spreken met een medium. Een telefoonnummer met een amusementskarakter bestaat enkel en alleen om geld te verdienen en houdt de beller vaak zo lang mogelijk aan het lijntje. De wettelijke regels met betrekking tot betaalde servicenummers zijn de afgelopen jaren strenger geworden. Toch leveren servicenummers nog steeds aardig wat geld op, zoals je zult zien in de onderstaande rekenvoorbeelden.

Servicenummers leveren nog steeds aardig wat geld op

Wat levert een betaald telefoonnummer op?

Als je zelf een betaald servicenummer wilt inzetten is de hamvraag: wat levert het telefoonnummer mij uiteindelijk op? Veel telecomaanbieders doen hier een beetje vaag over. Er worden her en der nog wel eens wat extra kosten in rekening gebracht, wat het lastig maakt om precies te bepalen wat je opbrengsten zijn.

De kosten

Laat ik daarom beginnen met een overzicht van alle kosten die telecomproviders in rekening brengen. Daarna kijk ik naar de opbrengsten. Bij het aanvragen en het gebruik krijg je te maken met de volgende kosten:

  • Aansluitkosten
    Dit zijn eenmalige kosten die je betaalt om het telefoonnummer gebruiksklaar te maken.
  • Pakketkosten
    Vaak wordt een servicenummer aangeboden in combinatie met een dienstenpakket waarin verschillende diensten zijn opgenomen die je nodig hebt voor je dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan voicemail, een welkomsttekst, een wachtrij en doorschakelingen. De maandelijkse kosten zijn afhankelijk van de samenstelling van je pakket en starten bij circa €25 per maand.
  • Jaarlijkse bijdragen Autoriteit Consument & Markt (ACM)
    Iedere houder van een servicenummer is verplicht een bijdrage te betalen aan de ACM. Je ontvangt hiervoor een factuur van de ACM. De bijdrage bestaat uit een eenmalig bedrag voor toekenning van het nummer en een jaarlijks tarief voor de registratie. De tarieven bedragen enkele euro’s per maand en zijn voor iedereen gelijk.
  • Abonnementskosten
    Telecomproviders brengen een maandelijks tarief in rekening voor het gebruik van het telefoonnummer. In sommige gevallen is dit tarief inbegrepen in de pakketkosten.
  • Afleverkosten
    Voor het afleveren van gesprekken brengt een telecomprovider kosten per gesprek en per minuut in rekening. Deze zijn afhankelijk van het nummer waarop een gesprek wordt afgeleverd (vast of mobiel) en het tijdstip van afleveren (dal of piek). Deze tarieven verschillen nogal, maar houd rekening met een minimumtarief van circa 3 cent per gesprek en 5 cent per minuut voor het afleveren op een vast nummer.
  • Incassokosten en administratiekosten
    Dan worden er ook nog administratie- en incassokosten in rekening gebracht. Deze bedragen in de regel niet meer dan 5%, berekend over de opbrengsten van het servicenummer.
  • Kosten voor aanvullende diensten
    Tenslotte kun je nog talloze aanvullende diensten afnemen, zoals het professioneel laten inspreken van een welkomsttekst. Deze kosten zijn in de meeste gevallen optioneel en laat ik daarom buiten beschouwing.

De opbrengsten

Dan zijn we nu aangekomen bij het leuke nieuws: de inkomsten. Deze bestaan uit de kosten die de beller betaalt voor het bellen naar jouw servicenummer. Dit tarief bepaal je zelf, op basis van de mogelijkheden van je telecomprovider en het wettelijke kader. De meeste telecomproviders staan tarieven toe van 0 tot 1 euro, in stappen van vijf cent, waarbij je kiest voor een tarief per gesprek of per minuut. In de Telecomwet zijn enkele beperkende regels opgenomen waaraan je je uiteraard moet houden. Zo mag een telefonische helpdesk voor klanten maximaal 1 euro per gesprek kosten.

Drie rekenvoorbeelden ter verduidelijking

Beginnen de tarieven je al te duizelen? Om je een goed inzicht te geven van de opbrengsten en kosten van een servicenummer heb ik drie logische scenario’s uitgewerkt en voorzien van een rekenvoorbeeld. Ik hanteer hierbij de tarieven van Beleasy en laat de ACM-kosten buiten beschouwing. Alle bedragen zijn exclusief b.t.w., met uitzondering van het beltarief. In de berekening houd ik hiermee rekening. Alle voorbeelden zijn illustratief.

Scenario 1:

Het onderstaande voorbeeld geeft een informatienummer weer dat overdag, tijdens kantooruren bereikbaar is. Het nummer genereert een zeer laag belvolume van ongeveer 1 gesprek per uur met een gemiddelde gespreksduur van 3 minuten.

Laag belvolume
720 belminuten
240 gesprekken
Tarief servicenummer€ 0,80 p/m
kostenopbrengsten
aansluitkosten€ 0,-
pakketkosten€ 25,-
abonnementskosten€ 0,-
afleverkosten
3,2 ct per gesprek
5,2 ct per minuut (piek)
€ 7,68
€ 37,44
opbrengsten€ 476,03
incassokosten 5%€ 28,80
resultaat per maand€ 377,11 (ex. btw)

Scenario 2:

In het volgende voorbeeld hebben we juist te maken met een zeer hoog belvolume. Het informatienummer is op werkdagen, tijdens kantooruren bereikbaar. Het nummer wordt ongeveer 20 maal per uur gebeld en kent een gemiddelde gespreksduur van 2 minuten.

Hoog belvolume8000 belminuten
4000 gesprekken
Tarief servicenummer€ 0,80 p/m
kostenopbrengsten
aansluitkosten€ 0,-
pakketkosten€ 25,-
abonnementskosten€ 0,-
afleverkosten
3,2 ct per gesprek
5,2 ct per minuut (piek)
€ 128,-
€ 416,-
opbrengsten€ 5.289,26
incassokosten 5%€ 320,-
resultaat per maand€ 4.400,26 (excl. btw)

Scenario 3:

Het laatste scenario is een typisch voorbeeld van een entertainmentnummer. Het nummer wordt alleen gebeld in de avonduren, met een frequentie van 7 gesprekken per uur, per lijn. De gemiddelde gespreksduur bedraagt 7 minuten en de organisatie heeft drie lijnen tot haar beschikking.

Hoog belvolume
22.050 belminuten
3.150 gesprekken
Tarief servicenummer€ 0,90 p/m
kostenopbrengsten
aansluitkosten€ 0,-
pakketkosten€ 25,-
abonnementskosten€ 0,-
afleverkosten
3,2 ct per gesprek
4,5 ct per minuut (dal)
€ 100,80
€ 992,25
opbrengsten€ 16.400,83
incassokosten 5%€ 992,25
resultaat per maand€ 14.290,53 (excl. btw)

Uit de bovenstaande voorbeelden blijkt dat een betaald servicenummer al snel geld oplevert. Wil je echter winst maken op een servicenummer, dan ben je afhankelijk van hoge belvolumes. Door het inzetten van meerdere telefoonlijnen kun je meer gesprekken gelijktijdig voeren waardoor je opbrengsten aanzienlijk stijgen.

Wil je precies weten wat jouw servicenummer oplevert?

Vertel ons je wensen en wij rekenen je precies voor wat je kosten en opbrengsten zijn. Zoals je in de rekenvoorbeelden ziet, ontvang je bij Beleasy een hoge vergoeding en daarnaast ben je verzekerd van een een tijdige uitbetaling, maandelijks op een vast tijdstip.
Lees meer over betaalde servicenummers of neem contact met ons op.

Contact